onsdag 11 mars 2009

100% av alla kunder är värdelösa!

Som jag skrev om i förra inlägget så fick jag en uppgift, som jag också nämnde ville jag sätta mina indesignkunskaper på prov. Tyvärr så fick jag inte det den här gången, anledningen är konstigt nog att kunden har skickat sina textdokument - som t ex broschyrer - i photoshopfiler
Ja, photoshop!..?

Det brukar sägas att kunden "inte är det lättaste att ha att göra med", och i min första indirekta kontakt med en kund är den just det.. "inte så lätt att ha att göra med".
Om man då ska skriva rubrik till ett blogginlägg blir det lätt hänt att man drar alla över en kam. Men såklart skrivs det med lite humör och förhoppningsvis hoppas jag på att alla fortfarande har fel med det där "kundsnacket", och att vi så småningom kan dra ner på procentenandelen! =P

I och med att allt ligger i Photoshop blir all texthantering väldigt svår, och för att göra det lite svårare skickades inte typsnitten med. Men men, det måste endå vara klart till öppningen så man får ju jobba med det man har.

Nu är iofs det arbetet gjort utanför Sverige, men är Sverige verkligen så mycket längre fram när det gäller tekniken? Ska man förvänta sig att många original är gjorda i Photoshop utomlands?



Något som däremot är skönt är att det som undervisas i skolan (eller det som jag hitills har haft i 1:an =P ) ligger relevant till vad som görs i arbetslivet. Känns bra när man kan tillämpa sakerna man lär sig i skolan i verkligheten, mycket bättre än när man höll på med derivatan i gymnasiet.
En kul sak som jag har reagerat på är att alla verkar referera till ppi som dpi. Kanske ska dra en föreläsning om pixels och dots under en fika paus nån dag.. haha..

2 kommentarer:

  1. Det där sista var ju roligt att höra.
    Då har man nytt av något när man är klar.

    SvaraRadera
  2. Har själv läst kursen Originalproduktion i programmet Produktionsledare - Media på Malmö högskola och känner igen mig i det du skriver. :)

    SvaraRadera