fredag 27 februari 2009

Preflight aka praktikant

Jag har alltså fått en himla bra och rolig möjlighet att få en närmare inblick på vad som väntar ute i arbetslivet i form av en praktikplats, i en reklambyrå i centrala Malmö. Att själv ha en blogg har jag aaldrig funderat på, och har känt att det sista internet behöver är EN till blogg, men... Så fick jag ett förslag om att skriva en blogg för att andra studenter också ska kunna få en inblick, samtidigt som jag själv får en stund att reflektera över praktiken.

Nu har jag varit på byrån några gånger och det känns verkligen hur kul som helst. Att bara få sitta med i produktionsmöten där arbetsgruppen brainstormar idéer är givande. Bara att få uppleva de olika arbetssätten som man gått igenom i skolan och tänka "kolla de gör en mindmap" haha. Nu kanske jag låter nördig, men det har jag lärt mig är något som går runt och är OK i denna braschen - eller iaf i medieteknik =P. Första mötet jag var på kunde jag iaf inte sluta tänka på den reklamfilmen för Gula Sidorna där prao eleven räddar teamet.
" - Kanske Supersök?".. haha =P

Lite tursamt kom jag in i bilden och får praktikplatsen precis innan de ska göra en maffig kampanj för det nya shoppingcentret Entré. Så det har verkligen blivit att jag får vara med om allt nästan ifrån start.

Om jag ska sammanfatta de här tillfällena jag har varit där fram tills nu så har det bestått mestadels av produktionsmöten. Där gruppen - som består av två art directors (där en också är originalare), en copywriter, en projektledare samt jag som är till för att sinka arbetet genom att fråga självklara frågor =) - gått igenom vad som ska göras på de olika originalen. De olika komponenterna i kampanjen kommer att vara allt från tv och radioreklam till regnskydd för cykelsadlar, så det är verkligen en maffig kampanj. Något som jag märkt även uppskattas mycket ifrån arbetsgruppen. Att få ett sånt stort projekt är nog något alla byråer drömmer om och längtar efter att få göra, och det är säkerligen då jobbet blir som bäst också.

Eftersom invigningen äger rum 19-22 mars - om jag inte har helt fel - har man under produktionsmötena fått prioritera de saker som måste vara färdiga först. T ex hade gula sidorna nån deadline för annonser snart, och all reklam som ska handla om invigningen ska vara klart, och så vidare och så vidare. Summa summarum verkar de ha det stressigt med ett stort T - alltså tidsbrist!

Förresten kom den första annonsen under alla hjärtans dag, där det på en helsideannons kaxigt stod att den 19 mars kommer många fler att bli förälskade minsann =) Förhoppningsvis kommer bloggandet att gå bra för mig, och förhoppningsvis blir det ok läsning för er =)

Mer snart..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar